Show simple item record

dc.contributor.authorAcsai, Anna
dc.date.accessioned2018-03-13T12:20:28Z
dc.date.available2018-03-13T12:20:28Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.otherB-11516
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10832/1863
dc.description.abstractMadarak körében számos kutatás bizonyította, hogy a párválasztásban a genetikai faktorok mellett a szociális tanulásnak is jelentős szerepe van, más nemi szerepek, mint a párhűség és az utódgondozás szociális öröklődését viszont még nem vizsgálták. Kutatásunkban zebrapintyeken vizsgáltuk az előbbi két viselkedés öröklődését. Ennek érdekében a tojásokat az embriók megjelenése után kicseréltük egy másik fészekaljjal, így az utódok szociális nevelő szülője nem egyezett a genetikai szülőkkel. Ezután mind az utódokon, mind pedig genetikai és szociális szüleiken videóelemzés során mértük ugyanazokat az udvarlással és utódgondozással kapcsolatos viselkedési változókat, hogy megállapíthassuk, az utódok genetikai vagy szociális szülőjükhöz hasonlítanak jobban. Utódgondozás esetén mindkét ivarnál az inkubációs időt, az utódok melengetésével töltött időt és az etetési időt vettük figyelembe, valamint mindegyik változónál kiszámoltuk, hogy az egyed arányaiban mennyit gondoz a párjához képest. Az udvarlási viselkedések közül hímeknél pozitív reakcióként a táncot, negatívként pedig a tojókkal szembeni agressziót vizsgáltuk, míg tojóknál a pozitív reakciók alacsony gyakorisága miatt csak az agresszív viselkedést elemeztük.en_US
dc.language.isohuen_US
dc.titleNemi szerepek szociális tanulása zebrapintyeknélen_US
dc.typeThesisen_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record