Show simple item record

dc.contributor.authorMiklós, Gábor
dc.date.accessioned2013-03-06T16:38:40Z
dc.date.available2013-03-06T16:38:40Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10832/783
dc.description.abstractManapság, a háziállatot tartók körében egyre inkább nő az igény a magasabb minőségű prémium és szuperprémium kategóriájú állateledelek iránt. A legegyszerűbb módja, hogy ezekhez hozzájuthassanak, ha azt az állatorvosi rendelőkben meg tudják vásárolni. Emellett egyre több állattulajdonos várja el, hogy az állatorvostól kapjanak dietetikai tanácsot és mellé megfelelő állateledelt is. Ezért kutatásom célja a hazai állateledel piac felmérése és az állatorvosok állateledel-forgalmazásban betöltött szerepe volt. Az állateledeleknek számos fajtája létezik, de kiemelendő a diétás eledelek csoportja, melyből egyaránt létezik nedves vagy száraz, teljes értékű és kiegészítő eledel is. Ezek fontos jellemzője, hogy csak állatorvosi vényre adhatók ki, és az összes szerv, szervrendszer betegségeire külön kifejlesztett készítményekhez lehet hozzájutni. Az eledelek minőségét, és fogyaszthatóságát Európai Uniós és hazai jogszabályok garantálják. A takarmányok, beleértve az állateledeleket is, forgalmazását és felhasználását a 767/2009/EK rendelet szabályozza, a konkrét készítmények forgalomba hozatalának feltételeit a különleges táplálkozási célokra szánt takarmányok tervezett alkalmazási listáját a 38/2008/EK irányelv tartalmazza, amelyet a 44/2003 FVM rendelet ülteti át a hazai jogrendbe. Az állateledelek piacára is hatással volt a gazdasági válság, azonban ebben a zord környezetben is mindössze a globális forgalom növekedésének üteme csökkent, az állateledelek kereskedelme megőrizte növekvő tendenciáját. Magyarországon mind a kedvtelésből tartott állatok száma, mind az állateledelek forgalma mérsékelten nőtt, az állateledelek forgalmi értéke 2006-2011. között átlagosan évi 9,1%-os növekedést mutatott. A házi kedvencekre fordított kiadások nagy részét az állateledelek teszik ki, ami 2011-ben több mint 70 milliárd forint volt. Az állateledelek 65%-át a hiper- és szupermarketeken keresztül értékesítik, az állatorvosi rendelők részesedése bár nő, de még mindig csak 2,1%, aminek döntő része magas árkategóriás prémium és szuperpérmium termék. A következő 5 évben az állateledel piac további növekedése várható. Az állateledel forgalmazásnak a hazai kisállatrendelőkben betöltött szerepéről 36 állateledelt forgalmazó magyarországi állatorvosi rendelőt kérdeztem meg Internetes kérdőív segítségével. A rendelők többsége (69%-a) vegyesen diétás és normál táplálást szolgáló eledelt forgalmaz, és a saját kutatásom is alátámasztotta, hogy az állatorvosi rendelőknek a prémium és szuperprémium állateledelek forgalmazásában van kiemelkedő szerepük: a három meghatározó prémium márkát, vagyis a Royal Canint, a Hill'st és a Eukanubát a 36 rendelőből 25, 16 és 14 forgalmazza. A rendelőben átlagosan az állateledelek forgalmának 64,2 %-át a kutya, 31,1%-át a macska, és 4,7%-át egzotikus állateledelek teszik ki. A forgalmazott diétás állateledelek különböző kategóriái eltérő arányban kerülnek forgalmazásra. Legtöbb rendelőben a húgyúti betegségek esetén alkalmazott állateledel kerül forgalmazásra, majd sorban követi a gyomor- és bélrendszer panaszokra kifejlesztett állateledel. Az egyes állatorvosi rendelők forgalmi adatai alapján a bevételüknek 1-től 50%-ig teheti ki az állateledel forgalmazás, átlagosan ez az érték 13,94%. Összefoglalva megállapítható, hogy a legtöbb hazai állatorvosi praxisban már foglalkoznak állateledel-forgalmazással, és a bevételüknek egyre nagyobb részét teszi ki ez a tevékenység. Így egy kisállat-praxis bevételének és versenyképességének növelésének egyik legkézenfekvőbb módja a kis befektetetést igénylő prémium és szuperprémium eledelek forgalmazása.hu
dc.description.abstractNowadays, there is an increasing demand from pet owners for higher quality premium and super-premium pet food. The easiest way is to make these available for purchase in pets’ clinics. In addition, more and more pet owners expect to receive dietetic advice and pet food recommendation from their veterinarian. Therefore the aim of my thesis research is assessing the domestic pet food market, and the role of veterinarians in pet food distribution. There are several different kinds of pet food, where a significant portion is the group of diet products, which includes full nutrition and supplementary food in dry, semi-moist and wet forms. An important aspect of these special alimentary products is that they can only be bought on veterinarian prescription, and they have been developed to treat the disorders of specific organs and organ systems. The quality and the edibility of the food products are guaranteed by EU and national regulations. The distribution and usage of forage, including pet food, is subject to the Regulation (EC) No. 767/2009, while the marketing of the specific products is regulated by the Commission Directive 2008/38/EC, which establishes the list of intended uses of animal feedstuffs for particular nutritional purposes, and is harmonized with the national legislation through decree 44/2003 of the Ministry for Agriculture and Rural Development. The pet food market has also been affected by the economic depression, although even these harsh circumstances only slowed down the growth rate of global sales, and the growing trends of the pet food market endured. In Hungary, a slight growth shows both in the number of pets and the pet food sales – the average annual sales volume increased by 9.1% between 2006 and 2011. The biggest part of pet-related expenditures is foodstuff, with a total volume of over 70 billion Hungarian forints in 2011. 65% of pet food is bought in supermarkets and hypermarkets, and even though the share of pets’ clinics is increasing, it is still only 2.1%, mainly consisting of premium and super-premium products in the higher price range. In the next 5 years, the pet food market is predicted to expand further. The situation of pet food sales in local pets’ clinics was assessed through online surveys answered by 36 Hungarian pets’ clinics, where pet food is sold. The majority (69%) of the clinics sells diet and normal alimentary products alike, and my research supports the statement that pets’ clinics play a major role in the distribution of premium and super-premium products: the three prevailing premium brands – Royal Canin, Hill’s and Eukanuba – is sold in 25, 16 and 14 out of 36 clinics, respectively. In pets’ clinics, the foodstuff sales break down to canine food (64.2%), feline food (31.1%), and food for exotic pets (4.7%). The sales volume of the different types of special dietary food varies. Most clinics sell food products for urinary tract diseases, and the second in line is special animal foodstuff for gastrointestinal disorders. The pet food sales figures of clinics range from 1 to 50 percent, the average value being 13.94%. It can be concluded that most Hungarian pets’ clinics are engaged in pet food sales, and it contributes an increasing percentage to their revenues. Therefore an obvious and investment-friendly way to increase the revenues and the competitiveness of pet veterinarian clinics is getting involved in the distribution of premium and super-premium pet food products.en
dc.language.isohuhu
dc.subjectÁllateledelhu
dc.subjectÁllatorvosi praxishu
dc.subjectKereskedelemhu
dc.subjectÓzsvári László (supervisor)hu
dc.subjectPet fooden
dc.subjectVeterinarian practiceen
dc.subjectTradeen
dc.titleÁllateledel forgalmazás piaci helyzete, és a kisállat-praxisban betöltött szerepehu
dc.title.alternativeMarket tendencies of pet food sales and its role in small animal clinicsen
dc.typeThesisen
dc.identifier.accessionnumB-10108


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record