Operáns és szociális tanulás összehasonlítása felnőtt kutyákon
Abstract
Korábbi kutatások arra utaltak, hogy kölyökkutyák esetében a szociális tanuláson és szociális jutalmazáson alapuló módszerek nemcsak elérik az operáns kondicionálás és élelemjutalom alkalmazásakor megfigyelhető hatékonyságot, hanem meg is haladhatják azt. Vizsgálatunk során 1 évnél idősebb családi kutyák esetében (N=19) hasonlítottuk össze az operáns és a szociális tanulás hatékonyságát egy nehéz és egy aggasztó tesztfeladatban. A nehéz feladatnál olyan kutyákat próbáltunk megtanítani arra, hogy egy kosarat a gazdához vigyenek, amelyek még soha nem végeztek ilyen feladatot. Az aggasztó tesztfeladat ehhez hasonló volt, ott azonban a kosár és a gazda között egy zajos függönyön kellett átbújni, ami egyfajta stresszfaktort is hozzátett a tanulási feladathoz. Az operáns csoportban levő kutyák formálással és jutalomfalattal, a szociális csoportbeliek rivális tréninggel és demonstrálással és szociális jutalommal motiválva kellett megtanulniuk a kosár cipelését.