Szociális tanulási típusok zebrapintyeknél
Abstract
A legtöbb ismert állatfajban az egyes ivarokhoz a szaporodási rituálékon belül eltérő
viselkedések (pl. párválasztás, utódgondozás) kapcsolódnak, specifikus nemi szerepeket
meghatározva (Kokko et al., 2006). Annak felderítése, hogy ezek az ivari különbségek honnan
erednek és milyen következményekkel járnak egy központi kérdése az evolúcióbiológiának és
a szociális kapcsolatokkal foglalkozó tudományoknak.
A párpreferenciával kapcsolatos szociális tanulás egy jól kutatott terület (ten Cate & Vos,
1999; Freeberg, 2000; Slagsvold és Wiebe, 2011), ezzel szemben kevesen foglalkoztak még
azzal, hogy általánosságban maga a szociális tanulás ivarspecifikus-e.
A kutatásunkban arra kerestük a választ, hogy vajon segítheti-e a nemi szerepek szociális
tanulását, ha a fiatalok a velük megegyező nemű felnőttet figyelik jobban, és ezáltal tanulnak
meg specifikus viselkedésformákat. Fiatal, ivarérés előtti zebrapintyeket (Taeniopygia guttata)
tanítottunk demonstrátor felnőttek segítségével egy trükkös etető használatára. Hipotézisünk,
hogy a nemi szerepek elsajátítását segítheti egy egyszerű mechanizmus: a fiatal egyedek jobban
figyelik a velük megegyező nemű fajtársaikat, és ez növeli az ivarspecifikus viselkedések
tanulásának lehetőségét.