Show simple item record

dc.contributor.authorNémeth, Viktória Bernadett
dc.date.accessioned2020-08-29T09:29:02Z
dc.date.available2020-08-29T09:29:02Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10832/2472
dc.description.abstractA legtöbb ismert állatfajban az egyes ivarokhoz a szaporodási rituálékon belül eltérő viselkedések (pl. párválasztás, utódgondozás) kapcsolódnak, specifikus nemi szerepeket meghatározva (Kokko et al., 2006). Annak felderítése, hogy ezek az ivari különbségek honnan erednek és milyen következményekkel járnak egy központi kérdése az evolúcióbiológiának és a szociális kapcsolatokkal foglalkozó tudományoknak. A párpreferenciával kapcsolatos szociális tanulás egy jól kutatott terület (ten Cate & Vos, 1999; Freeberg, 2000; Slagsvold és Wiebe, 2011), ezzel szemben kevesen foglalkoztak még azzal, hogy általánosságban maga a szociális tanulás ivarspecifikus-e. A kutatásunkban arra kerestük a választ, hogy vajon segítheti-e a nemi szerepek szociális tanulását, ha a fiatalok a velük megegyező nemű felnőttet figyelik jobban, és ezáltal tanulnak meg specifikus viselkedésformákat. Fiatal, ivarérés előtti zebrapintyeket (Taeniopygia guttata) tanítottunk demonstrátor felnőttek segítségével egy trükkös etető használatára. Hipotézisünk, hogy a nemi szerepek elsajátítását segítheti egy egyszerű mechanizmus: a fiatal egyedek jobban figyelik a velük megegyező nemű fajtársaikat, és ez növeli az ivarspecifikus viselkedések tanulásának lehetőségét.en_US
dc.language.isohuen_US
dc.titleSzociális tanulási típusok zebrapintyeknélen_US
dc.typeThesisen_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record