Az életvezetési kompetenciák oktatása az állatorvosképzésben
View/ Open
Date
2025-05Author
Tóth, István
Kiss, Dávid Sándor
Jócsák, Gergely
Kenéz, Ákos
Bartha, Tibor
Mándoki, Míra
DOI link
10.56385/magyallorv.2025.05.309-319Metadata
Show full item recordAbstract
ÖSSZEFOGLALÁS
A 21. században jelentősen megváltoztak az állatorvosi szakmával kapcsolatos
elvárások, amihez az állatorvosképzésnek is alkalmazkodnia kell. Az oktatás célja
rugalmas, változásokat jól kezelő, megfelelően kommunikáló, szakképzett állatorvosok képzése, amihez adaptív oktatási rendszerre és oktatási intézményekre
van szükség. A modern oktatás egyik alapelvárása, hogy tudatosan beépítse a
létfontosságú önmenedzselési készségeket és életvezetési kompetenciákat. Ezzel
összhangban az Állatorvostudományi Egyetem csatlakozott egy Európai Unió
által támogatott oktatásfejlesztési projekthez, amelynek fókusza az állatorvosi
hivatáshoz elengedhetetlen életvezetési (nem szakmai) kompetenciák voltak,
amelyek közül három került a szerzők vizsgálatának a célkeresztjébe: kommunikáció, gazdasági/vállalkozói ismeretek, digitális ismeretek.
SUMMARY
In the 21st century, the expectations related to the veterinary profession have
changed significantly, and veterinary educational establishments (VEEs) should
follow these rapid changes. Education aims to train qualified veterinarians who
are flexible, capable to handle changes and communicate well. These educational
goals in our rapidly changing environment require an adaptive education system
that intentionally integrates life and self-management skills.
As part of a multinational educational research project („Pan-European soft skills
curriculum for undergraduate veterinary education – Softvets”), the University of
Veterinary Medicine Budapest aimed to determine how the most important life
skills could be integrated into the already crowded curriculum to maintain the
high level of education.
Starting in 2018, the project's objective was to identify the crucial non-professional competencies essential in the veterinary profession and substantiate their
significance through evidence-based scientific approaches. The study primarily
delves into three key areas of competences: communication, entrepreneurship,
and digital literacy. A comprehensive checklist was collated detailing the mandatory skills for practicing veterinarians, recommended teaching techniques, required
knowledge levels upon course completion, and optimal assessment approaches.
Major project collaborators, such as the European Association of Establishments for Veterinary Education (EAEVE) and the International Veterinary Students’
Association (IVSA), may shape upcoming accreditation standards through these
suggestions, highlighting the project's ability to influence industry norms and
educational approaches for future veterinarians.