Show simple item record

dc.contributor.authorTóth, István
dc.contributor.authorKiss, Dávid Sándor
dc.contributor.authorJócsák, Gergely
dc.contributor.authorKenéz, Ákos
dc.contributor.authorBartha, Tibor
dc.contributor.authorMándoki, Míra
dc.date.accessioned2025-05-06T12:30:52Z
dc.date.available2025-05-06T12:30:52Z
dc.date.issued2025-05
dc.identifier.citationMagyar Állatorvosok Lapja 147(5), 309-319. (2025)en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10832/4377
dc.description.abstractÖSSZEFOGLALÁS A 21. században jelentősen megváltoztak az állatorvosi szakmával kapcsolatos elvárások, amihez az állatorvosképzésnek is alkalmazkodnia kell. Az oktatás célja rugalmas, változásokat jól kezelő, megfelelően kommunikáló, szakképzett állatorvosok képzése, amihez adaptív oktatási rendszerre és oktatási intézményekre van szükség. A modern oktatás egyik alapelvárása, hogy tudatosan beépítse a létfontosságú önmenedzselési készségeket és életvezetési kompetenciákat. Ezzel összhangban az Állatorvostudományi Egyetem csatlakozott egy Európai Unió által támogatott oktatásfejlesztési projekthez, amelynek fókusza az állatorvosi hivatáshoz elengedhetetlen életvezetési (nem szakmai) kompetenciák voltak, amelyek közül három került a szerzők vizsgálatának a célkeresztjébe: kommunikáció, gazdasági/vállalkozói ismeretek, digitális ismeretek. SUMMARY In the 21st century, the expectations related to the veterinary profession have changed significantly, and veterinary educational establishments (VEEs) should follow these rapid changes. Education aims to train qualified veterinarians who are flexible, capable to handle changes and communicate well. These educational goals in our rapidly changing environment require an adaptive education system that intentionally integrates life and self-management skills. As part of a multinational educational research project („Pan-European soft skills curriculum for undergraduate veterinary education – Softvets”), the University of Veterinary Medicine Budapest aimed to determine how the most important life skills could be integrated into the already crowded curriculum to maintain the high level of education. Starting in 2018, the project's objective was to identify the crucial non-professional competencies essential in the veterinary profession and substantiate their significance through evidence-based scientific approaches. The study primarily delves into three key areas of competences: communication, entrepreneurship, and digital literacy. A comprehensive checklist was collated detailing the mandatory skills for practicing veterinarians, recommended teaching techniques, required knowledge levels upon course completion, and optimal assessment approaches. Major project collaborators, such as the European Association of Establishments for Veterinary Education (EAEVE) and the International Veterinary Students’ Association (IVSA), may shape upcoming accreditation standards through these suggestions, highlighting the project's ability to influence industry norms and educational approaches for future veterinarians.en_US
dc.language.isohuen_US
dc.titleAz életvezetési kompetenciák oktatása az állatorvosképzésbenen_US
dc.title.alternativeLife-skill education in veterinary curriculumen_US
dc.typeArticleen_US
dc.identifier.doi10.56385/magyallorv.2025.05.309-319


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record