Állateledel forgalmazás piaci helyzete, és a kisállat-praxisban betöltött szerepe
Absztrakt
Manapság, a háziállatot tartók körében egyre inkább nő az igény a magasabb
minőségű prémium és szuperprémium kategóriájú állateledelek iránt. A legegyszerűbb
módja, hogy ezekhez hozzájuthassanak, ha azt az állatorvosi rendelőkben meg tudják
vásárolni. Emellett egyre több állattulajdonos várja el, hogy az állatorvostól kapjanak
dietetikai tanácsot és mellé megfelelő állateledelt is. Ezért kutatásom célja a hazai
állateledel piac felmérése és az állatorvosok állateledel-forgalmazásban betöltött szerepe
volt.
Az állateledeleknek számos fajtája létezik, de kiemelendő a diétás eledelek csoportja,
melyből egyaránt létezik nedves vagy száraz, teljes értékű és kiegészítő eledel is. Ezek
fontos jellemzője, hogy csak állatorvosi vényre adhatók ki, és az összes szerv,
szervrendszer betegségeire külön kifejlesztett készítményekhez lehet hozzájutni. Az
eledelek minőségét, és fogyaszthatóságát Európai Uniós és hazai jogszabályok garantálják.
A takarmányok, beleértve az állateledeleket is, forgalmazását és felhasználását a
767/2009/EK rendelet szabályozza, a konkrét készítmények forgalomba hozatalának
feltételeit a különleges táplálkozási célokra szánt takarmányok tervezett alkalmazási
listáját a 38/2008/EK irányelv tartalmazza, amelyet a 44/2003 FVM rendelet ülteti át a
hazai jogrendbe.
Az állateledelek piacára is hatással volt a gazdasági válság, azonban ebben a zord
környezetben is mindössze a globális forgalom növekedésének üteme csökkent, az
állateledelek kereskedelme megőrizte növekvő tendenciáját. Magyarországon mind a
kedvtelésből tartott állatok száma, mind az állateledelek forgalma mérsékelten nőtt, az
állateledelek forgalmi értéke 2006-2011. között átlagosan évi 9,1%-os növekedést
mutatott. A házi kedvencekre fordított kiadások nagy részét az állateledelek teszik ki, ami
2011-ben több mint 70 milliárd forint volt. Az állateledelek 65%-át a hiper- és
szupermarketeken keresztül értékesítik, az állatorvosi rendelők részesedése bár nő, de még
mindig csak 2,1%, aminek döntő része magas árkategóriás prémium és szuperpérmium
termék. A következő 5 évben az állateledel piac további növekedése várható.
Az állateledel forgalmazásnak a hazai kisállatrendelőkben betöltött szerepéről 36
állateledelt forgalmazó magyarországi állatorvosi rendelőt kérdeztem meg Internetes
kérdőív segítségével. A rendelők többsége (69%-a) vegyesen diétás és normál táplálást
szolgáló eledelt forgalmaz, és a saját kutatásom is alátámasztotta, hogy az állatorvosi
rendelőknek a prémium és szuperprémium állateledelek forgalmazásában van kiemelkedő
szerepük: a három meghatározó prémium márkát, vagyis a Royal Canint, a Hill'st és a
Eukanubát a 36 rendelőből 25, 16 és 14 forgalmazza. A rendelőben átlagosan az
állateledelek forgalmának 64,2 %-át a kutya, 31,1%-át a macska, és 4,7%-át egzotikus
állateledelek teszik ki. A forgalmazott diétás állateledelek különböző kategóriái eltérő
arányban kerülnek forgalmazásra. Legtöbb rendelőben a húgyúti betegségek esetén
alkalmazott állateledel kerül forgalmazásra, majd sorban követi a gyomor- és bélrendszer
panaszokra kifejlesztett állateledel. Az egyes állatorvosi rendelők forgalmi adatai alapján a
bevételüknek 1-től 50%-ig teheti ki az állateledel forgalmazás, átlagosan ez az érték
13,94%.
Összefoglalva megállapítható, hogy a legtöbb hazai állatorvosi praxisban már
foglalkoznak állateledel-forgalmazással, és a bevételüknek egyre nagyobb részét teszi ki ez
a tevékenység. Így egy kisállat-praxis bevételének és versenyképességének növelésének
egyik legkézenfekvőbb módja a kis befektetetést igénylő prémium és szuperprémium
eledelek forgalmazása. Nowadays, there is an increasing demand from pet owners for higher quality premium
and super-premium pet food. The easiest way is to make these available for purchase in
pets’ clinics. In addition, more and more pet owners expect to receive dietetic advice and
pet food recommendation from their veterinarian. Therefore the aim of my thesis research
is assessing the domestic pet food market, and the role of veterinarians in pet food
distribution.
There are several different kinds of pet food, where a significant portion is the group
of diet products, which includes full nutrition and supplementary food in dry, semi-moist
and wet forms. An important aspect of these special alimentary products is that they can
only be bought on veterinarian prescription, and they have been developed to treat the
disorders of specific organs and organ systems. The quality and the edibility of the food
products are guaranteed by EU and national regulations. The distribution and usage of
forage, including pet food, is subject to the Regulation (EC) No. 767/2009, while the
marketing of the specific products is regulated by the Commission Directive 2008/38/EC,
which establishes the list of intended uses of animal feedstuffs for particular nutritional
purposes, and is harmonized with the national legislation through decree 44/2003 of the
Ministry for Agriculture and Rural Development.
The pet food market has also been affected by the economic depression, although even
these harsh circumstances only slowed down the growth rate of global sales, and the
growing trends of the pet food market endured. In Hungary, a slight growth shows both in
the number of pets and the pet food sales – the average annual sales volume increased by
9.1% between 2006 and 2011. The biggest part of pet-related expenditures is foodstuff,
with a total volume of over 70 billion Hungarian forints in 2011. 65% of pet food is bought
in supermarkets and hypermarkets, and even though the share of pets’ clinics is increasing,
it is still only 2.1%, mainly consisting of premium and super-premium products in the
higher price range. In the next 5 years, the pet food market is predicted to expand further.
The situation of pet food sales in local pets’ clinics was assessed through online
surveys answered by 36 Hungarian pets’ clinics, where pet food is sold. The majority
(69%) of the clinics sells diet and normal alimentary products alike, and my research
supports the statement that pets’ clinics play a major role in the distribution of premium
and super-premium products: the three prevailing premium brands – Royal Canin, Hill’s
and Eukanuba – is sold in 25, 16 and 14 out of 36 clinics, respectively. In pets’ clinics, the
foodstuff sales break down to canine food (64.2%), feline food (31.1%), and food for
exotic pets (4.7%). The sales volume of the different types of special dietary food varies.
Most clinics sell food products for urinary tract diseases, and the second in line is special
animal foodstuff for gastrointestinal disorders. The pet food sales figures of clinics range
from 1 to 50 percent, the average value being 13.94%.
It can be concluded that most Hungarian pets’ clinics are engaged in pet food sales,
and it contributes an increasing percentage to their revenues. Therefore an obvious and
investment-friendly way to increase the revenues and the competitiveness of pet
veterinarian clinics is getting involved in the distribution of premium and super-premium
pet food products.